Köpvillkor

1. Allmänt

1.1 

cielocrystals.se är en hemsida som ägs av Cielo Crystals AB (kan även refereras till som ”Cielo”, "siten", ”oss” eller ”vi”) och är registrerat som företag i Sverige med organisationsnummer 559277-8798 på adressen Cielo Crystals AB, C/O Björnen, Kyrkygatan 16, 826 32 Söderhamn, Sverige.

1.2

För att kontakta Cielo angående informationen som finns i dessa köpvillkor och andra ämnen som är relaterade till beställningar och köp, var vänlig skicka ett mejl till help@cielocrystals.com.

1.3

Våra köpvillkor reglerar alla ordrar som läggs av kunden (kan även refereras till som ”dig”, "du" eller ”kunden”) på domänen cielocrystals.se, från det tillfälle du lägger din order tills dess att du betalar och erhåller din order. Genom att köpa en produkt medger du ditt godkännande att vara juridiskt bunden till våra köpvillkor.

2. Avtal och beställning

2.1

För att kunna beställa på cielocrystals.se måste du ha fyllt 18 år. Cielo accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Cielo förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

2.2

För att kunna göra ett köp på cielocrystals.se behöver du acceptera köpvillkoren. Genom att acceptera dem förbinder du dig att följa köpvillkoren i sin helhet, samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Cielos Integritetspolicy, se här.

2.3

Cielo reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på siten, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Vi har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som du har beställt så kommer vi att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen fortsätter. Cielo ansvarar inte för information på siten som kommer från en tredje part.

2.4

Vår site kommer att steg för steg visa dig hur du lägger din order och slutför ditt köp. En sammanställning av din information kommer att visas innan du slutför ditt köp i kassan. Vi råder dig att kontrollera alla uppgifter noggrant innan du genomför ditt köp då vi inte kan garantera att ändringar kan utföras i efterhand. Du kommer att få en orderbekräftelse till den e-postadressen du har angett när du har slutfört ditt köp.

3. Priser och betalning

3.1

Vid beställning på cielocrystals.se gäller de priser som anges på siten. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat, dessa ska visas tydligt i kassan innan ett köp slutförs.

3.2

Cielo reserverar sig rätten att ändra och uppdatera information utan förvarning, så som priser, detaljer och information som visas på siten, i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

3.3

Vi erbjuder olika betalningsmetoder. Du kan hitta de olika betalningsalternativen i kassan innan du slutför ditt köp.

4. Frakt och leverans

4.1

Vi erbjuder fri frakt och levererar för närvarande endast till kunder inom Sverige.

4.2

Cielo använder PostNord AB som samarbetspartner inom logistik för Sverige. Varorna levereras normalt med brev eller varubrev direkt i din brevlåda. Vissa ordrar levereras till närmsta PostNords uthämtningsställe, då din leverans aviseras via e-post eller SMS. Du måste ha en giltig legitimation med dig för att hämta ut ditt paket. Paketet ligger kvar i 14 dagar. Om paketet ej hämtas ut blir du debiterad en avgift på 200 kr.

4.3

Beställningar skickas normalt från vårt lager dagen efter att din beställning är gjord. Normal leveranstid är då 1-3 arbetsdagar inom Sverige. Vi kontaktar dig om en vara är försenad eller saknas och du har rätt att häva köpet om leveranstiden inte kan hållas.

4.4

Du måste ange en korrekt och fullständig adressinformation i din order då vi inte kan garantera att den kan ändras efter att du slutfört ditt köp. Kunden är ensam ansvarig för eventuella leveransfel på grund av bristande information eller fel på leveransadressen i sin order.

4.5

Våra transportörer kommer att göra allt för att leverera din beställning inom den utlovade leveranstiden. Dock är förseningar ibland oundvikliga. Kontakta vår kundtjänst om du inte har fått ditt paket inom den utlovade leveranstiden. Om din order inte levereras under utgiven tidsram, informerar vi dig snarast, om möjligt, orsak till fördröjning och om ny leveranstid. Om leveranstiden har varit av signifikant betydelse, har du rätt att avbryta ordern kostnadsfritt.

4.6

Våra transportörer levererar inte under helger eller på röda dagar.

4.7

Vi står för transportrisken för de varor som skickas från vårt lager. Skulle en försändelse vara trasig eller skadad när den levereras, kontakta vår kundservice. Saknas varor vid leveransen, vänligen kontakta vår kundservice.

5. Ångerrätt och reklamation 

5.1

Hos Cielo har du 14 dagars ångerrätt, från den dag du mottagit ditt paket. Du har även 30 dagars öppet köp. För att varan ska kunna returneras måste den vara i väsentligt oförändrat skick, dvs oanvänd, hel och ren. Har du som kund använt varan/varorna i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att prova dess egenskaper och funktion, är du dock skyldig att ersätta den värdeminskning som användningen har medfört. Efter retur kontrollerar vi om varan har använts på ett sådant sätt och drar, om så är fallet, av kostnaden för värdeminskningen som användningen har medfört från det belopp som återbetalas.

5.2

Kontakta Cielo för returadress. Medföljande påsar, förpackningar och tillbehör till varan ska också returneras i väsentligt oförändrat skick. Vid en retur/reklamation tillbaka till oss står du för transportrisken. Det är du som kund som står för returkostnaden. Eventuell presentinslagning kan inte returneras eller återbetalas då denna tjänst anses som förbrukad.

5.3

Efter godkänd retur betalar vi tillbaka pengarna till dig. Återbetalning sker inom fem (5) bankdagar från det att Cielo tagit emot och godkänt returen. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet.

5.4

Byte av vara

Byte av en vara hanteras som en retur. Du returnerar varan enligt ovanstående(se 5.2) information och gör en ny beställning i vår webbshop.

5.5

Reklamation

Om du upptäcker att en vara på något sätt är skadad eller felaktig ska du så snart som möjligt kontakta oss innan du reklamerar varan. Reklamationer kan göras genom att kontakta kundservice på help@cielocrystals.com. Väljer du att kontakta kundservice informerar de dig om hur du ska gå tillväga för att skicka tillbaka varan. Vi betalar fraktkostnader vid reklamation. Du har som konsument 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Om din reklamation medför ev. kostnader har du rätt till ersättning. Cielo löser inte ut returnerade varor mot postförskott. Cielo följer Allmänna reklamationsnämnden vid eventuella tvister.

5.6 

Återbetalning vid reklamation

Vid reklamation har du rätt att få pengarna tillbaka inom 14 dagar om du häver köpet från den dag då Cielo Crystals mottagit meddelandet. Om Cielo Crystals använder omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation betalas eventuella fraktkostnader tillbaka inom 14 dagar från den dag Cielo Crystals mottagit den reklamerade varan. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet.

6. Kampanjer och erbjudanden 

Cielo kan erbjuda kampanjer på siten som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa köpvillkor, t.ex. gällande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika produkter som anges av Cielo i samband med kampanjen. Cielo förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa köpvillkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på siten gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

7. Force Majeure

Cielo ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Cielo inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter skall utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Cielo dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både du och Cielo rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

8. Lag och tvist 

8.1

Dessa köpvillkor regleras och tolkas i enlighet med svensk lag.

8.2

Kontrakt som ingåtts via siten samt eventuell tvist som uppstår eller är i samband med dom ska regleras av svensk lag. En vänskaplig lösning (genom en ombudsman) ska övervägas innan eventuella rättsmedel. Om den här lösningen skulle misslyckas ska svenska domstolar ha en icke-exklusiv behörighet att lösa eventuella tvister som härrör från dessa villkor. Denna bestämmelse får inte beröva europeiska konsumenter från sina nationella lagstadgade rättigheter.

8.3

Vid eventuell tvist kopplad till våra köpvillkor kommer vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens råd.

 

Dessa köpvillkor skapades den 10/11-2020

Dessa köpvillkor ändrades senast den 14/9-2021